AT: Exercițiu de autocunoaștere (1)

Postat de în Dezvoltare personală | 17.01.2017

AT: Exercițiu de autocunoaștere (1)

Am descris într-un articol conceptele de bază ale analizei tranzacționale și notam faptul că putem folosi instrumentele specifice acestei teorii în scopul autocunoașterii și al unei relaționări mature atât cu noi înșine, cât și cu ceilalți.

Cu ajutorul acestor metode și aplicații practice, înțelegem repede de ce unii oameni reacționează într-un anumit mod  și ne ținem departe de jocurile psihologice în care este ușor să intrăm dacă nu le conștientizăm.

Efectele sunt imediat vizibile în viața de zi cu zi.

Stările eului

Conceptul se bazează în principal pe divizarea personalităţii individului în trei stări: Părinte, Adult şi Copil. În momente şi stări diferite, fiinţa umană se poate afla în diferite stări ale eului, iar acest model ne ajută să înţelegem cum funcţionăm și cum ne exprimăm personalitatea în termeni comportamentali. Ați observat că, uneori, ne schimbăm comportamentul, expresia, tonul, cu o asemenea viteză încât cineva ar putea să se întrebe dacă este vorba despre aceeaşi persoană.

Exercițiu practic:

Notează trei exemple din cele trei moduri – Părinte, Adult, Copil – de a te comporta, a gândi și simți, de care îți amintești din ultimele 24 de ore. Analizează ponderea stărilor eului și dă exemple de formulări caracteristice acestor stări ale eului.

Gândește-te cei din anturajul apropiat și încearcă să identifici ce stare a eului este folosită cu precădere și de către aceste persoane.

Revenind…

Atunci când o persoană este în starea eului de Părinte, ea reproduce atitudini şi comportamente pe care le-a împrumutat de la figurile părinţilor care au marcat-o în trecutul apropiat sau îndepărtat: părinții, bunicii, profesorul preferat/detestat, etc.

Starea eului de Adult nu are nimic de-a face cu vârsta individului, ci este orientată spre realitatea obiectivă: culege, înregistrează şi utilizează informaţiile din orice surse externe (din mediu), dar şi interne (ale Părintelui sau Copilului).

Starea eului de Copil priveşte mai ales domeniul „ceea ce se simte” şi include nevoile, senzaţiile şi emoţiile care apar în mod natural la o persoană. Această stare conţine înregistrarea experienţelor trăite de copil şi modul în care el a reacţionat (prin emoţii şi comportament).

Exemplu:

  • Reproșurile soției la adresa soțului privind neasumarea responsabilităților de cap de familie pot veni din starea ei de Părinte (ce a văzut și a auzit la părinți).
  • Lecturarea unei cărți, sintetizarea unui material, întocmirea unui buget reprezintă activități din starea de Adult.
  • Din starea de Copil, pot simți  și spune: „De la accidentul de pe autostradă, îmi este teamă și reduc viteza la km 54”.

Beneficiile exercițiului:

– îți identifici stările eu-lui dominante (Părinte, Adult, Copil) și modul în care te influențează în relația cu ceilalți

– îți însușești modalități practice de a stabili și menține relații Adult – Adult cu ceilalți

– îți clarifici când și unde să apelezi la „Adultul“-ul din tine, fiind, în același timp, atent  la efectul emoțiilor și la „jocurile”, uneori chiar involuntare, ale celor cu care interacționezi.

 

Sursă recomandată: Ian Stewart,  Vann Joines – Analiza tranzacțională astăzi

sursa foto

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail