Cele şapte legi spirituale pentru părinţi (1)

Postat de în Parenting | 25.02.2017

Cele şapte legi spirituale pentru părinţi (1)

În cartea „Cele șapte legi spirituale pentru părinți”, Deepak Chopra extinde și reinterpretează legile sale spirituale pentru a le pune la îndemâna părinţilor.

Încă din ziua în care bebeluşul vostru a apărut pe lume, aţi devenit educatorul său spiritual”, scrie Chopra.

Încercaţi să înţelegeţi spiritualitatea ca pe o aptitudine pe care o exersaţi, pentru că  asta înseamnă ea de fapt. Eu cred în împărtăşirea acestor aptitudini cât mai devreme cu putinţă, prin orice mijloc de comunicare pe care îl poate percepe un copil.”

În prima parte a cărții – Educația și harul spirituluiautorul subliniază importanța înțelegerii de către părinți că adevărata hrană pe care o putem dărui copiilor este hrana spirituală. Spiritul copilului trebuie cultivat, hrănit și încurajat; în acest sens, părinții sunt îndemnați să transmită fiecare dintre legile spirituale ca propriul mod de a înțelege viața, nu ca o regulă sau un precept rigid.

Cum să începem

Copilul mic, de la 0 la 1 an – cuvinte cheie: iubire, afecțiune, atenție

  • părintele creează o legătură spirituală cu copilul său prin atingere delicată, îmbrățisare, asigurarea siguranței în fața oricărui neajuns posibil, joacă și acordarea atenției

Copilașul care începe să facă primii pași, de la 1 an la 2 ani – cuvinte cheie: libertate, încurajare, respect

  • etapa în care copilul dobândește pentru prima oară conștiința ego-lui (cu sensul de „eu sunt”, cea mai simplă semnificație a „sinelui”)
  • copilul testează detașarea de părinte, simte atât ispita libertății și curiozității, dar și teama și nesiguranța care îl trag în direcția opusă
  • lecția spirituală esențială pe care trebuie să i-o ofere acum părintele este că lumea este un loc sigur – să cazi pe jos nu înseamnă un eșec, să te rănești nu este sinonim cu decizia că lumea este periculoasă; el va încuraja copilul să depășescă obstacolele din cale, să prețuiască libertatea în ciuda vreunei răniri ocazionale
  • faptul că un copil se rănește nu este altceva decât modul în care Natura îi spune unde se găsesc granițele – durerea ezistă pentru a-i arăta unui copil care abia învață să meargă unde începe și unde se sfârșește „mie îmi”, pentru a-l ajuta să evite posibile pericole cum ar fi să se ardă singur sau să cadă pe scări

Copilul preșcolar, de la 2 la 5 ani – cuvinte cheie: meritoriu, exploratoriu, încuviințare

  • acum se întărește sentimentul de stimă de sine al copilului, care asigură pregătirea acestuia pentru a porni în afara familiei și a da piept cu lumea mare
  • perioada identificată cu etapa sarcinilor și a provocărilor, când copilul, odată cu mersul la toaletă și reușita de a se hrăni singur, extinde expresia „eu sunt” la „eu pot”; odată ce ego-ul realizează acest lucru, nu mai există nicio barieră în calea unui copil de doi ani, el crede acum că are toată lumea la picioare – țipă, strigă, aleargă în toate direcțiile, vehiculând atotputernicul „nu!” și, în general, încearcă să domine realitatea prin propria voință
  • din punct de vedere spiritual, valoarea etapei preșcolare constă în aceea că puterea este spirituală – doar distorsionarea puterii conduce la probleme; în loc să încercăm să limităm nevoia avidă de putere a copilului, trebuie doar să o canalizăm spre atribuirea de sarcini și provocări, din care să învețe ce înseamnă echilibrul
  • simțul stimei de sine se va dezvolta doar dacă copilul este lăsat să aibă sentimentul că este puternic și capabil

Grădinița și perioada școlară timpurie, de la 5 la 8 ani – cuvinte cheie: dăruire, împărtășire, lipsă de prejudecăți, toleranță, adevăr

  • acum unele concepte abstracte pot începe să fie asimilate; copilul se dezvoltă capacitatea de a accepta realitățile dincole de „eu sunt”, „eu vreau” și „mie mi se cuvine primul”
  • lecția spirituală a acestei etape este dăruirea, explicată astfel: „Eu îți ofer fără să pierd, pentru că tu ești parte din mine”
  • afirmarea adevărului: când unui copil mic i se explică faptul că atunci când spune adevărul va resimți o stare de bine, el a făcut deja primul pas spre înțelegerea faptului că adevărul are o latură spirituală; nu este nevoie să recurgem la pedepse, căci acestea vor genera în copil teamă și minciună pentru a se proteja

Copiii de vârstă mai mare, de la 8 la 12 ani – cuvinte cheie: raționament independent, discernământ, analiză

  • acum copilul își dezvoltă personalitatea și spiritul de independență, poate înțelege și aprecia prin propriile mijloace, nu mai este nevoit să primească interpretarea lumii după primul filtru al adulților
  • îi putem explica copilului legile spirituale, ajutându-l să înțeleagă „felul în care funcționează lucrurile” sau „motivul pentru care lucrurile ajung să se întâmple în felul acesta” sau „cum să se procedeze pentru ca rezultatul să fie o stare de bine”

Primii ani ai adolescenței, de la 12 la 15 ani – cuvinte cheie: conștiință de sine, experimentare, responsabilitate

  • copilăria ia sfârșit, iar inocența copilului se lovește brusc de pubertate și de apariția unor nevoi pe care părinții nu mai pot să le împlinească; aceștia din urmă trebuie să le dea libertate și să aibă încredere că sunt capabili să facă față unei lumi dominate de responsabilități și presiuni
  • lecțiile copilăriei dau acum roade – dulci sau mai amare, după cum s-au priceput și implicat părinții: copilul care evoluează ducând cu el pecetea unei veritabile cunoașteri spirituale va oglindi mândria și încrederea părintelui; copilul care se împotmolește în confuzie, în experimentarea imprudentă și presiunea exercitată asupra lui oglindește la rândul lui confuzia generată de propria lui educație

Cum să-i învățăm să discearnă între ce este corect și ce este greșit

  • ne învățăm copiii să înțeleagă spiritul ca o realitate, să creadă într-o infinită sursă de iubire, pe care să o îndrăgească; aceasta poate constitui definiția practică prin care ni-L imaginăm pe Dumnezeu
  • nu exercităm nicio presiune pentru a ajunge la succesul convențional; acesta este modul în care le explicăm că universul îi prețuiește pentru cine sunt și nu pentru ceea ce fac
  • nu simțim niciodată impulsul de a-i pedepsi, cu toate că îi lăsăm să înțeleagă foarte clar atunci când suntem dezamăgiți, furioși ori ne simțim răniți; acesta este modul de a educa copilul prin reflecție în locul pedepselor
  • le spunem cât de des putem că este un dar al universului și ne asigurăm că simt cât de mândri suntem că putem contribui la educația lor
  • nu ne proiectăm propriile așteptări asupra lor, nu îi comparăm – nici la bine, nici la rău – cu nimeni altcineva; așa se va simți împlinit întru sine
  • le spunem că dețin haruri ce ar putea schimba existența altora, că ar putea schimba și crea orice și-ar dori în propria lor viață
  • le vorbim despre genul de succes care contează – să înfăptuiască acele lucruri care înseamnă cu adevărat ceva pentru ei, lucruri care să le dăruiască bucurie
  • îi încurajăm să viseze și să aibă încredere în propriile dorințe

 

Educația copilului trebuie să fie din inspirație și „în spiritul”, ceea ce înseamnă de fapt sensul cuvântului inspirat, altfel spus, „să inspiri din inspirația lui Dumnezeu”. Iar o asemenea învățătură demonstrează în același timp ce înseamnă să ai entuziasm (cuvânt care provine din cuvintele grecești „en theos”, a căror semnificație este „în Dumnezeu”).

În calitate de părinți, dacă dorim într-adevăr să le împărtășim copiilor noștri legile spirituale într-un mod practic, trebuie să știm dacă educația noastră dă sau nu rezultate. Cea mai ușoară cale de a afla este să ne dăm seama dacă acești copii sunt inspirați și entuziaști. Inspirația, entuziasmul și încântarea sunt calități spirituale. Fără ele, nu există nicio viață spirituală, indiferent de vârstă.

 

În partea a doua a cărții – Practicarea celor șapte legi spiritualeautorul propune un program inteligent şi uimitor de simplu, în care fiecare zi a săptămânii este destinată împlinirii uneia din cele şapte legi spirituale.

Chopra sugerează modalităţi pe care părinţii le pot îmbrăţişa pentru a-şi învăţa copiii care sunt adevăratele valori spirituale, prin integrarea unor scopuri spirituale în viaţa de zi cu zi a familiei.

 

sursa: Deepak Chopra – Cele șapte legi spirituale pentru părinți

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail